Sälja Sneakers på nätet

15.11.2013

 

Ger man sig på att börja sälja skor på nätet så får man vara beredd på en enorm konkurrens. Hur ska folk kunna hitta in till din webbshop när det finns så många andra redan etablerade? Jo det gäller såklart att synas och att jobba med Adwords kan då vara en bra och snabb väg in. Adwords handlar alltså om de annonser som du ser på Google över, under och till höger om det vanliga sökresultatet.

Om vi tar en titt på Googles sökordsplanerare så ser vi att det i Sverige görs i snitt 60 500 sökningar i månaden med en föreslagen budnivå på 8,27 kr för att synas på ett vettigt sätt. Om du vill att dina Adwordsannonser skall synas för alla dessa så får du i dagsläget alltså vara beredd att betala över 500 000 kr per månad. Ett så brett ord som ordet ”Skor” kommer inte heller att vara det ord som konverterar bäst, alltså som leder till att kunden som kommer in också gör ett köp.

En bättre idé är istället att försöka nischa sig och kolla på smalare sökord som inte behöver kosta lika mycket och som dessutom konverterar bättre. Man kan t.ex. titta på att nischa in sig på en viss typ av sko som t.ex. sneakers. På detta ord görs det i snitt 6 600 sökning per månad i Sverige och med en föreslagen budnivå på 9,05 kr så hade det alltså kostat runt 59 000 kr per månad att synas på alla sökningar som görs. Dessa sökningar bör dock vara mer relevanta och ge en högre CTR (andelen av de som annonsen visas för som också klickar in) samt en betydligt högre konverteringsgrad.

Det handlar fortfarande om att man behöver en rätt hög budget för att kunna driva runt denna typ av annonsering. Det är inte heller så säkert att folk som gör dessa sökningar är ute efter att köpa sneakers utan de kanske bara är ute efter information. Om man istället kollar på ord som är mer nischade mot just att köpa så kan man hitta ord som konverterar ännu lite bättre. För ord som t.ex. ”Billiga sneakers” och ”Köpa sneakers” så kommer man kunna hämta hem alla sökningar med en betydligt lägre budget, runt 2 800 kr per månad borde räcka för dessa två ord.

Det bästa är ändå att kombinera dessa olika typer av ord och optimera allt över tid. Du kan t.ex. välja att begränsa dagsbudgeten för ordet ”Skor” och t.ex. välja att visa dina annonser endast under vissa speciella tider under dygnet. Du kan även välja att begränsa dig till en viss geografisk region så att dina annonser t.ex. endast visas för folk i Stockholm. Som du märker så finns det hur mycket som helst att göra och Adwords handlar mycket om att göra tester för att se vad som fungerar bäst.

Mer tips och information om Adwords finns att läsa på bloggen adwords-tips.se.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Bloggtoppar

Nyheter från Bubbleroom!

Sommarkläder från Nelly!